Радионица на тему „Вршњачко насиље“
Школа је, као установа са васпитно-образовном улогом, један од важних фактора у процесу успостављања система вредности код младих. Како се у току школовања, као и у другим сферама друштвеног живота, човек сусреће са различитим типовима личности, различитим темпераментима, позитивним и негативним примерима понашања, многи од њих оставе последице. Поред школе и породице (која је један од најважнијих фактора у развоју личности), не треба занемарити ни утицај средине као шире друштвене заједнице, медија, као и нових достигнућа у области технологије. Социјалне мреже, You Tube, различите апликације и видео игре су такође феномени савременог друштва који могу имати знатан утицај на формирање система вредности. Поред непобитних позитивних страна масовне употребе интернета и рачунара, немогуће би било не осврнути се и на негативан утицај истих на развој деце. Вршњачко насиље је сложена појава, па је неопходно сагледати из свих аспеката и узети у обзир све факторе који могу довести до ње. Школе као институције, имају на располагању одређен број начина како би се малолетницима правовремено и адекватно указало да насиље није пожељан и прихватљив начин за решавање конфликтних ситуација, Реч је о мерама које доприносе превецији насиља у школама, као што су медијација, едукација наставног особља у виду семинара и симпозијума о насиљу у школама, али и многе друге активности које на индиректан начин утичу на превенцију насиља. То су, на пример, радионице чије је тежиште на изградњи емоционалне стабилности ученика, затим радионице на тему толеранције и поштовања различитости у друштву (ученике са посебним потребама, ученике припаднике LGBT популације) али и нулте толеранције на насиље у школи и уопште. Вршњачко насиље се некада манифестовало на другачији начин, тако што су се деца задиркивала, тукла (песничење, чупање за косу), ругала. То је била ера без видео-игара и медијских садржаја који су доступна деци, у којима се промовише насиље. Данас вршњаци то исказују другачије, понекад и употребом хладног и ватреног оружја, затим моћним савременим средствима, као што су социјалне мреже којима се деле слике, снимци, видео клипови са различитим садржајима. Деца код одраслих изазивају најнежнија осећања, што се ретко повезује са агресијом, мржњом и са осталим негативним осећањима која су база вршњачког насиља. Последице овог друштвеног феномена су вишеструке. С обзиром на комплексност насиља као појаве, потребно је сагледати га са различитих аспеката – социолошког, психолошког, правног, безбедоносног…
Након велике трагедије која се догодила 3. маја у Основној школи „Владислав Рибникар“ у Београду и последица које трагедија са собом носи, учитељица Јадранка је у ИО Дивци на часу одељенског старешине одржала радионицу на тему „Вршњачко насиље“. Ученици су били активни, пажљиви и на крају радионице су постављали разна питања на ову тему