КРИТЕРИЈУМ ОЦЕЊИВАЊА ЗА СТРАНЕ ЈЕЗИКЕ (ЕНГЛЕСКИ И НЕМАЧКИ ЈЕЗИК)
КРИТЕРИЈУМ ОЦЕЊИВАЊА ЗА ЕНГЛЕСКИ ЈЕЗИК
КРИТЕРИЈУМИ ЗА ОЦЕЊИВАЊЕ – СТРАНИ ЈЕЗИЦИ
На основу Правилника о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању, Правилника о плану наставе и учења за први циклус основногобразовања и васпитања и програму наставе и учења за први разред основног образовања и васпитања и Правилника о општим стандардима постигнућа за крај основног образовања за стране језике, Стручно веће за стране језике утврдило је критеријуме оцењивања за енглески језик – први страни језик .
Стручно веће страних језика, наставници енглеског језика
ЦИЉЕВИ: Циљ наставе страних језика је усмена и писана комуникацијска компетенција на страном језику проширена с културолошко-васпитним елементима. У раном учењу енглеског језика тежиште је на говорној комуникацији посредством покрета, ликовног израза, игре и песме. У раним годинама учења страног језика треба мотивисати ученике, подстицати њихову љубав према језику, подизати им самопоуздање. У вишим разредима настава се поступно усмерава на когнитивно учење и настоји се уједначено развијати говорна и писана комуникација. Начини, поступци и елементи вредновања постигнуте разине компетенција произлазе из предметнога курикулума, наставног плана и програма, и Правилника о начинима, поступцима и елементима вредновања ученика и правила понашања ученика које доноси школа. У основној школи постоје разредна и предметна настава.
- У току једног полугодишта ученик се оцењује најмање 4 пута од чега најмање једном усмено (Ученик треба да буде спреман за усмено одговарање на сваком часу тј. усмено испитивање се неће посебно најављивати)
- Писмене провере знања се структурирају на основу 3 нивоа знања (основни, средњи и напредни ниво) према стандардима. Распоред писмених провера знања се објављује на паноу школе.
- Оцењује се и рад на пројектима ( начин излагања и презентовања, степен ангажовања и сарадње у групи)
- Ученици којима је потребна додатна подршка у учењу (индивидуализација и ИОП) оцењују се индивидуално у складу са својим могућностима и односом према раду
РАЗРЕДНА НАСТАВА
ПРВИ разред:
- разред
- Оцењивање у првом разреду врши се у складу са датим исходима. Оцена се односи на степен остварености исхода са препоруком за даљи напредак.
Ученици првог разреда се у току школске године оцењују описно. Описна оцена представља опис постигнућа ученика у остваривању исхода, циљева и задатка прописаних планом и програмом наставе и учења, као и степена ангажовања и напредовања ученика.
Наставник током целе школскегодине континуирано води евиденцију о напредовању, ангажовању, постигнућима и активностима ученика на часовима.
У току школске године ученици првог разреда имају рад на пројекту који се оцењује спрам залагања и труда ученика, тимског рада, посвећености у раду, извршавања задатака који је додељен ученику, начину излагања и презентовања.
Ученик првог разреда је у потпуности савладао предвиђене наставне садржаје уколико наставник процени да су сви дефинисани исходи испуњени уз самостално напредовање и стално ангажовање ученика:
- Ученик разуме фреквентне и уобичајене усмене исказе, као и кратке, једноставне усмене прилоге везане за познате теме, појаве и догађаје.
- Обавља основне језичке функције (давање и тражење, тј. размена информација о искуствено блиским ситуацијима и појавама, једноставно исказивање идеја и мишљења).
- Ученик правилно изговара све гласове и гласовне групе, чак и у тежим и
неувежбаним комбинацијама гласова, уз поштовање акценатско-интонацијских правила.
Ученик коме је потребна мања помоћ наставника за остваривање неких од дефинисаних исхода начасовима, сматра се да је савладао предвиђене наставне садржаје али да изостаје самостални рад и стални напредак ученика:
- Ученик разуме најфреквентније речи и изразе из свакодневног спорог и разговетног говора.
- Уме да обави основне комуникативне активности (поздрављање, представљање, добродошлица, опраштање, захваљивање, пружање информација о себи, распитивање о суштинским информацијама које се тичу саговорника).
- Ученик познаје изговор фреквентних, понављаних и меморисаних гласова, као и некихнајчешћих гласовних група.
Ученик коме је потребна већа помоћ наставника за остваривање дефинисаних исхода на часовима сматра се да није у потпуности савладао наставне садржаје и да изостаје његов напредак и језички развој уз недостатак ангажовања:
- Ученик разуме уобичајене речи, изразе, фразе и кратке везане усмене исказе и записе
који се тичу његових непосредних искуствених доживљаја и сфера интересовања. - Сналазисе у кратким и увежбаним комуникационим улогама, уз употребу научених и
уобичајених фраза и формула (постављање питања и давање одговара). - Ученик препознаје исправан изговор већине гласова и гласовних група,као и једноставне граматичкеелементе и конструкције.
Ученик који није остварио ниједан или веома мали број дефинисаних исхода сматра се да није савладао предвиђене наставне садржаје уз изостајање његовог напредовања, језичког развоја и ангажовања.
ДРУГИ-ЧЕТВРТИ разред:
Од другог до четвртог разреда оцењивање је бројчано и врши се:
1) Писаним путем(осим ученика другог разреда код којих је писање необавезна и прилагођена споредна активност)
2) Усменим путем
3) Праћењем активности на часу и кроз израду домаћих задатака
Оцена представља објективну и поуздану меру напредовања и развоја ученика, као и ангажовања ученика и његове самосталности у раду.
У другом разреду усвајање језика врши се на усменом нивоу, тако да се вреднује разумевање језика и говор, као и ангажовање и однос према предмету.
1) Писане провере постигнућасе оцењују на основу скале која изражава однос између процента тачних одговора и одговарајуће оцене Писмене провере одржавају се након сваке обрађење области, а најављују се најмање недељу дана пре датума одржавања. Проценти оцењивања су:
· 86%-100% оцена одличан (5) · 70%-85% оцена врло добар (4)
· 55%-69% оцена добар (3) · 35%-54% оцена довољан (2)
· до 34% оцена недoвољан (1
- Оцена се усменим путем најчешће добија одговарањем
Оцена одличан (5) – ученик савлађује градиво из граматике и вокабулара, влада претходно пређеним градивом и примењује научено. Течно чита и говори на енглеском језику. Има развијене вештине слушања, читања, писања и говора на страном језику. Разуме основни смисао и главне информације у аутентичном разговору два или више (са)говорника. Разуме експлицитно изражена осећања, жеље и расположења. Течно и с лакоћом описује себе и околину, школски контекст и приватан живот, свакодневне навике, искуства/догађаје из прошлости и планове за будућност. На једноставан начин излаже на задату тему и одговара на питања која се односе на њу. Показује иницијативу током наставе, помаже другим ученицима и пријатељски се понаша према осталим ученицима. Успешно ради у различитим облицима рада.
Оцена врло добар (4) – ученик је способан да функционално усвоји појмове, анализира, класификује, повезује, примењује и изводи закључке. Има развијене вештине слушања, писања, читања и говора на страном језику. Саставља краће исказе о себи, својој породици и непосредном окружењу. Уз краће паузе, описује себе и своје непосредно окружење, свакодневне активности, искуства из прошлости користећи једноставна језичка средства. Сналази се у различитим облицима рада.
Оцена добар (3) – ученик разуме појмове и чињенице, успоставља везе, може самостално да објасни и наведе граматичке појмове и појмове из вокабулара. Познаје и користи једноставније граматичке елементе и конструкције. Разуме општи смисао и најважније информације у једноставним врстама текстова. Поставља једноставна питања о темама које одговарају његовим интересовањима. Задатке обавља делимично уз помоћ наставника.
Оцена довољан (2) – ученик влада основним појмовима, уз помоћ наставника може да објасни њихове везе и значај, активан је на часу уз наставникову помоћ. Разуме фреквентне речи и једноставне изразе у јасно контекстуализованом и спором говору. Разуме кратка, једноставна, разговетно и споро изговорена упутства.
Оцена недовољан (1) – ученик нема основно познавање појмова, нити показује жељу да напредује. Домаће задатке не израђује на време и није активан на часу
Активност ученика прати се и вреднује током целе шк. год. У активност улази и успешност при самосталном, раду у пару и раду у групи.
ПРЕДМЕТНА НАСТАВА
Критеријуми оцењивања сачињени су у складу са исходима, циљевима и задацима прописаних Планом и програмом наставе и учења предмета, Општим стандардима постигнућа за енглески језик и уз поштовање Правилника о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању.
ПЕТИ – ОСМИ РАЗРЕД
Оцењивањем ученика од петог до осмог разреда обухваћени су следећи елементи:
- Разумевање (писаног/слушаног садржаја)
- Говорне способности
- Способности писменог изражавања
- Језичке законитости – граматика
- Мерила за елемент Разумевања:
Одличан 5- ученик разуме саговорника и усмено излаже у нормалном темпу, у потпуности разуме писани и слушани текст, с лакоћом влада материјом и вештинама.
Врло добар 4– разуме питања у нормалном говорном темпу, али је потребно понекад нешто поновити, не разуме сваку појединост код писаног и слушаног садржаја.
Добар 3 – разуме излагања и питања постављена споријим темпом, понекад је нужно поновити и поједноставити неке делове реченице, потребно га је усмеравати.
Довољан 2 – има минимум разумевања и напредује уз помоћ наставника који га води кроз материју, има тешкоћа у разумевању излагања, једва схвата уз објашњења и поједностављења, слабо разуме писану и говорну материју.
Недовољан 1 – не разуме усмена излагања, слушан ни писан садржај ни уз помоћ наставника.
- Мерила за елемент Говорне способности:
Одличан 5 – ученикслободно и без оклевања изражава своје мисли, активан је у разговору, правилним изговором течно изговарареченице и нема већих граматичких грешака.
Врло добар 4 – ученик говори правилно, али се изражава са мањим граматичкимгрешкамакоје не утичу на разумевање смисла реченице; понекад користи реч или фразукоја је неадекватна и погрешноје изговора.
Добар 3 – ученик може да комуницира иима скроман речник, смисао изреченог
је понекад нејасан због граматичких грешака и нетачног реда речи, али је разумљив. Ученик има делимичних тешкоћа у читању, изговору и интонацији.
Довољан2-ученик прави велике и честе грешке у разговору и изговорушто отежава оношто жели да каже; ретко налази праве речи и фразе, тешко се
изражава, а његов оскудан речник користи полако и са пуно оклевања упркос великој помоћи наставника.
Недовољан 1 – ученик не уме самостално да се изражава, једва користи
најосновнији вокабулар, има потешкоћа у читању, изговору и интонацији.
Није савладао ни најосновније граматичке структуре па је смисо изреченог
нејасан и неразумљив.
- Мерила за елемент Способности писменог изражавања:
Одличан 5- ученик може у писаној формида изрази своје мисли самостално и без већих граматичких и правописних проблема; редовно извршава све писане домаће задатке, има добру технику решавања тестова и успешан је у томе.
Врло добар 4 – ученик у писаној форми изражава своје мисли самостално уз понеке граматичке и правописне грешке; готово редовно има све писане домаће задатке; има врло добар резултат на тесту и проверама знања.
Добар 3 – ученик не може без помоћи даизрази своје мисли писаним путем и прави честе и већеправописне и граматичке грешке; делимично ради домаће задатке; углавном остварује просечан резултат на тесту и проверама знања.
Довољан 2 – ученик није способан самостално да се писмено изрази, прави учестале и озбиљне правописне и граматичке грешке; нередовно ради домаће задатке; постиже минималан успех на тествима и проверама знања.
Недовољан 1– прави крупне грешке у писаном изражавању и у основним граматичким облицима, не ради домаће задатке готово уопште, не постиже минималнан број бодова на тесту и проверама знања.
Писмено проверавање планира се 4-5 пута током школске године, или након сваке обрађене целине. Писмене провере укључују граматику, вокабулар, свакодневни енглески, разумевање и превод.. Могуће су и десетоминутне писмене вежбе за проверу градива.
Елемент способности писаног изражавања подразумиева тачно писање по диктату; тачно писање у решавању задатака репродуктивног типа; тачно писање при модификацији реченица и текстова према упутствима; писање састава и сажетака. Проверавамо диктатима, кратким писаним проверама (у трајању дуже од 15 минута), кратким вођеним саставцима, одговорима на питања, при чему се успех ученика уписује у рубрику за оцењивање.
Диктат се увијек односи на познате, већ обрађене теме. Прво се прочита цели диктат нормалном брзином да ученици добију бољи увид у садржај текста, приликом чега ученици не пишу. Затим се чита спорије реченицу по реченицу, а ученици пишу без упадица, коначно се прочита цели диктат ради контроле и евентуалног поправљања погрешака. Ако се у тексту иста грешка појављује више пута и написана је погрешно, рачуна се као једна погрешка.
Диктат се најављује 5 дана унапред.Временски захтева дуже од 15 минута од оквирно 70 речи.
- Мерила за елемент Језичких законитости-граматике:
Елемент језичке законитости подразумева проверу и усвојеност граматичких наставних јединица, односно примена граматичких дефиниција кроз различите писмене и усмене задатке. Граматичка правила се не испитују као дефиниције. Ученик би требао бити у стању објаснити најједноставније граматичке појаве. Ученик не образлаже на енглеском језику код елемената језичне законитости. Уколико је у тестовима у већој мери била заступљена и граматика, ученику се оцена из писменог изражавања може преписати и у рубрику језичке законитости. Писмени тест из граматике најављује се најмање 5 дана унапред
Одличан 5 – ученик влада граматичким правилима, потпуно их разуме и правилно примењује у датом језичком контексту.
Врло добар 4 – ученик разуме и правилно примењује научена граматичка правила, уз местимичне грешке.
Добар 3 – ученик делимично примењује научена граматичка правила уз грешке.
Довољан 2– ученик препознаје граматичка правила и повремено их минимално примењује.
Недовољан 1-ученик не препознаје граматичка правила нити уме да их примењује.
Оцењивање ученика од петог до осмог разреда је бројчано и врши се:
1) Писаним путем
2) Усменим путем
3) Праћењем активности на часу и кроз израду домаћих задатака/пројектних активности
4. Пројекти
Оцена представља објективну и поуздану меру напредовања и развоја ученика, као и ангажовања ученика и његове самосталности у раду.
Ученици 5-8.разреда имају 1 писмени задатак по полугодишту и најмање 1 писану проверу уз претходну најаву садржаја програма наставе и учења који ће се писмено проверавати.Распоред писаних провера дужих од 15 минута уписује се у дневник.Распоред може да се мења на предлог наставника. Писане провере постигнућа у трајању до 15 минута могу се обављати без претходне најаве и евидентирају се у педагошкој документацији наставника ради праћења постигнућа ученика.
1) Писане провере постигнућа се оцењују на основу скале која изражава однос између процента тачних одговора и одговарајуће оцене:
Критеријуми за оцењивање писаних провера знања:
ОЦЕНА | ПРОЦЕНТИ |
1 | 0-30 |
2 | 31-52 |
3 | 53-69 |
4 | 70-85 |
5 | 86-100 |
2) Оцена добијена усменим путемсе формира на основу учениковог одговора или излагања према следећој бројчаној скали:
Опис потребних знања и вештина:
Оцена одличан (5)
- Ученик разуме планом и програмом предвиђене речи и изразе приликом усменог изражавања у великој мери и уз изузетно велики степен самосталности
- Разуме планом и програмом предвиђене речи и изразе у писаном облику у великој мери и уз изузетно велики степен самосталности
- У потпуности самостално, правилно и изражајно чита
- Приликом усменог изражавања користи једноставна језичка средства у датим комуникативним ситуацијама (поздрављање, представљање, захваљивање, извињавање, давање информација о себи и свом окружењу…) уз изузетно велики степен самосталности
- Потпуно самостално пише податке о себи и свом окружењу и пише краће саставе
- Познаје и користи све граматичке елементе и конструкције предвиђене планом и програмом и уочава најчешће изузетке од граматичких правила. Веома успешно примењује дате граматичке елементе и конструкције у конкретним комуникативним ситуацијама.
- Познаје основне карактеристике традиције и културе земаља чији језик изучава као и обрасце понашања. Укратко описује најпознатије личности из прошлости и садашњости
- На матерњем и страном језику саопштава информацију добијену од 3.лица у вези са познатим темама и комуникативним ситуацијама
- У потпуности показује способност примене језичких вештина у новим ситуацијама
- Показује изузетно висок степен ангажовања и заинтересованости за рад
Оцена врло добар (4)
- Ученик разуме планом и програмом предвиђене речи и исказе у усменом облику у великој мери и уз велики степен самосталности
- Ученик разуме једноставне фреквентне речи и изразе у писаном облику у великој мери и уз велики степен самосталности
- Правилно и изражајно чита једноставне текстове уз велики степен самосталности
- Приликом усменог изражавања користи једноставна језичка средства у датим комуникативним ситуацијама (поздрављање, представљање, захваљивање, извињавање, давање информација о себи и свом окружењу…) уз већи степен самосталности
- Уз велики степен самосталности пише податке о себи и свом окружењу
- Познаје и у великој мери користи једноставне граматичке елементе и конструкције
- Познаје основне одлике традиције и културе земаља чији језик изучава као и основне обрасце понашања. Укратко описује значајне личности личности из прошлости и садашњости
- у великој мери показује способност примене језичких вештина и лoгички пoвeзуje чињeницe и пojмoвe
- Показује висок степен ангажовања и заинтересованости за рад
Оцена добар (3)
- Ученик разуме једноставније, фреквентне речи и изразе у усменом облику у довољној мери и уз делимичан степен самосталности
- Ученик разуме једноставније, фреквентне речи и изразе у писаном облику у довољној мери и уз делимичан степен самосталности
- Правилно и изражајно чита једноставније текстове уз већи степен самосталности
- Приликом усменог изражавања користи једноставнија језичка средства у датим комуникацијским ситуацијама (приликом поздрављања, представљања, захваљивања, извињавања, давања информација о себи и свом окружењу…) уз довољан степен самосталности
- Пише једноставне податке о себи и свом окружењу уз повремену наставникову помоћ
- Познаје и користи најједноставније граматичке елементе и конструкције
- Познаје најосновније културне карактеристике земаља чији језик изучава
- у довољној мери показује способност употребе језичких вештина у новим ситуацијама
- Показује делимичан степен ангажовања и заинтересованости за рад
Оцена довољан (2)
- Ученик разуме најједноставније и најфреквентније речи, кратке и једноставне поруке и упутства у усменом облику уз мањи степен самосталности
- Ученик разуме најједноставније и најфреквентније речи, кратке и једноставне поруке и упутства у писаном облику уз мањи степен самосталности
- Правилно чита кратке и једноставне текстове уз повремену наставникову помоћ
- Приликом усменог изражавања користи најједноставнија језичка средства у датим комуникацијским ситуацијама (приликом поздрављања, представљања, захваљивања, извињавања, давања информација о себи и свом окружењу…) уз мањи степен самосталности (тј. уз повремену помоћ наставника или својих другова)
- Пише најједноставније податке о себи и свом окружењу уз помоћ наставника
- Језичке вештине којима је овладао су на нивоу репродукције, уз минималну примену
- Показује мали степен ангажовања и заинтересованости за рад
Оцена недовољан (1)
- Ученик који не испуњава критеријуме за оцену довољан (2)
- Није самосталан у раду
- Не показује интересовање за учешће у активностима нити ангажовање
Оцена из активности може бити од значаја и за општи успех ученика из предмета, најчешће у његову корист.
Уколико ученик не показује интересовање за учешће у активностима нити ангажовање, као ни жељу за напредовањем, оцењује се оценом недовољан (1).
Оцењивање/вредновање пројектних активности има мотивациону улогу и вреднује се у складу са показаним степеном самосталности, активности и ангажовања као и сарадње са осталим члановима групе, извођења закључака на основу прикупљених података и презентовања продукта пројекта.
4. Оцењивање пројеката
5 – Ученик показује висок степен сарадње са осталим члановима групе. Изузетно је самосталан, показује изузетно висок степен активности и ангажовања. Самостално изводи закључке на основу прикупљених података. Веома успешно презентује продукт пројекта.
4 – Ученик у великој мери сарађује са осталим члановима групе. Показује самосталност, висок степен активности и ангажовања. Углавном самостално изводи закључке на основу прикупљних података. Успешно презентује продукт пројекта.
3 – Ученик у довољној мери сарађује са осталим члановима групе. Показује довољан степен активности и ангажовања. Делимично самостално, делимично уз помоћ осталих чланова групе изводи закључке на основу прикупљених података. Уз помоћ осталих чланова групе презентује продукт пројекта.
2 – Ученик показује мали степен сарадње са осталим члановима групе. Показује мали степен активности и ангажовања. Репродукује прикупљене податке и презентује продукт пројекта уз већ помоћ осталих чланова групе.
1 – Ученик не сарађује са осталим члановима групе. Није заинтересован за пројекат, не учествује у активностима, не ангажује се.
Оцењивањеученика по ИОП-у
Ученик коме је потребна додатна подршка у образовању оцењује се у односу на остваривање циљева и стандарда постигнућа у току савладавања индивидуалног образовног плана или у односу на прилагођене стандарде постигнућа при чему севреднује и однос ученика према раду и постављеним задацима/захтевима предмета у складу са његовим способностима.
Оцењивање ученика по ИОП-у 1 се врши на основу ангажовања и степена остварености постојећих стандарда и очекиваних исхода, уз прилагођавање начина и поступка оцењивања.
Оцењивање ученика по ИОП-у 2 се врши на основу ангажовања и степена остварености прилагођених циљева и исхода, уз прилагођавање начина и поступка оцењивања.
Вредновање је усмерено на подстицање ученика на активно учествовање у настави и ваннаставним активностима, развијању његовог самопоуздања и осећаја напредовања.
При евалуацији ученика који раде поИОП-у, примењује се индивидуални приступ у сарадњи са педагошко-психолошком службом школе.
Формативно оцењивање подразумева: праћење напредовања, ангажовања и мотивисаности ученика, активност на часовима, редовно доношење прибора, израду домаћих задатака, однос према раду. Води се у педагошкој свесци наставника и у дневнику, а из овог оцењивања проистиче оцена за рад на часу на крају сваког класификационог периода или на крају полугодишта и године.
Од ученика се очекује већа самосталност у раду и већа говорна продукција.У нижим разредима ( рано учење ) пише се кратко и по моделу, уз понуђене речи на избор. У вишим разредима од ученика се тражи више у писању, у сваком вишем разреду задани број речи се повећава.